Seljata suhkrusõltuvus kohe – õpi oma suhkrunälga taltsutama

Avaldatud 6.10.2019, autor Allan Randlepp, allikas Meie Aeg

Meie keha vajab energiat ning meie keha suudab suhkru energiaks muuta. Järelikult vajame suhkrut, ja kuna enamust meist armastab suhkrut, tundub see ju ideaalse klapina! Miks siis mitte haarata järgmise Snikersi või Red Bulli järele, et oma energiataset tõsta? Just sellest kirjutavad Jacob Teitelbaum ja Chrystle Fiedler oma raamatus “Beat Sugar Addiction Now!”. 

Tõenäoliselt teame kõik, et suhkru pakutav energia ei kesta just kaua ja suhkrurikas toitumine mõjub meie kehale ja tervisele halvasti. Veel enam, on üsna tõenäoline, et sa oled suhkrust sõltuvuses, ise seda teadvustamata. Jacob ja Chrystle tutvustavad nelja tüüpi suhkrusõltvust ning meetodeid suhkru tarbimise piiramiseks.

Ära usalda “energia”jooke, pikemas plaanis need kurnavad sind

Oled tõenäoliselt kuulnud energia­joogist Red Bull. Võimalik, et see maitseb sulle või oled seda vahetevahel tarvitanud. Red Bulli sarnased suhkru- ja kofeiinirikkad karastusjoogid seostuvad esimest tüüpi suhkrusõltuvusega. 

Inimesed, kellel on esimest tüüpi suhkrusõltuvus, on tihti perfektsionistid. Nad on rahul ainult sellega, mis nende arvates on parim, olgu see siis tööl, koolis või kodus. Kuna neil pole kõigi ettevõtmiste lõpetamiseks aega päeval, haaravad nad energia­joogi, et hoida ennast pikalt töös.

Sa tunned ennast väsinuna ja su keha nõuab järgmist suhkrudoosi tõstmaks energiataset. Lootuses ärkvel püsida, haarad energiajoogi. Paari tunni pärast küsib keha järgmist doosi jne. Energiajoogi all mõtleme siin kõiki suhkrustatud kofeiinirikkaid karastusjooke.

Sellest tsüklist väljasaamine võib olla raske, kuid ka esimest tüüpi suhkrusõltlastele paistab lootuskiir. Selleks on SHINE-meetod.

Kui tunned päevast, tarbitud suhkrujookide põhjustatud väsimust, on aeg suhkrusõltuvusega tegeleda. SHINE-meetod koosneb viiest sammust:

  1. Hoolitse selle eest, et saad igal öösel 8 tundi kvaliteetset und. Su keha nõuab suhkrut, kui sa ei saa piisavalt magada.
  2. Hormonaalne tugi. Võimalik, et tunned väsimust, kuna kilpnääre ei ole piisavalt aktiivne. Passiivne kilpnääre teeb väsinuks ja tekitab suhkruisu. Abi saamiseks pöördu arsti poole.
  3. Järgmisena tulevad nakkused. Liigne suhkur nõrgestab immuunsüsteemi, mis omakorda teeb vastuvõtlikumaks nakkustele. Saad oma immuunsüsteemi tugevdada tsinki sisaldavate toidulisanditega, aktiivsema elustiili ja tervislikuma toidusedeliga.
  4. Toidulaud on ka oluline. Söö piisavalt töötlemata toitu nagu puuviljad, köögiviljad, täistera- ja kaunviljad. Töötlemata toit on oluline osa tervislikust toitumisest, kuna sisaldab palju rohkem toitaineid ja palju vähem suhkrut kui töödeldud toit.
  5. Ja lõpuks, trenn. Trenn tõstab energiataset ja alandab suhkrunälga. Trenn ei tähenda maratoni jooksmist. Hakatuseks piisab 30-minutilisest jalutuskäigust 4–7 korda nädalas.

Kui oled pidevalt stressis, võib sul olla teist tüüpi suhkrusõltuvus

Kas muutud näljasena kergesti ärrituvaks? Kui nii, siis kas oled mõelnud, miks? Põhjuseks pole ainult igatsus oma lemmiksnäki maitse järele – põhjuseks võib olla teist tüüpi suhkrusõltuvus.

Erinevalt esimest tüüpi suhkrusõltuvusest, on teist tüüpi sõltuvus seotud kõrge stressitasemega, mis kurnab keha adrenaliinivarusid. Igapäevaelu võib olla stressirohke. Stress omakorda paneb neerupealised rohkem kortisooli ja adrenaliini tootma. Need on hormoonid, mis hoolitsevad selle eest, et veresuhkru tase liiga madalale ei langeks.

Kui oled pidevalt stressis, väsivad neerupealised ja veresuhkru tase langeb. Mis sa selle peale teed? Haarad kunstliku alternatiivi järele: suhkur. Kuna suhkur mõju on lühike, on veresuhkur varsti jälle madal ning sina lähed uuele ringile. Teist tüüpi suhkrusõltlased on tihti naised või inimesed, kes püüavad pidevalt teistele meeldida.

Teist tüüpi suhkrusõltuvuse seljatamiseks on parim viis tempot ja stressi vähendada, aga teist tüüpi sõltlaste jaoks pole see variant tavaliselt valikus. Paremuselt järgmine võimalus on hoolitseda oma neerupealiste eest ja need töökorras hoida. Selleks tõmba tagasi suhkru, kohvi ja valge jahu tarbimisega, mis kõik langetavad sinu veresuhkru taset ja koormavad neerupealiseid.

Liiga usin maiustamine paneb pärmseened vohama ning tekitab kolmandat tüüpi suhkrusõltuvuse riski

Võimalik, et sa juba teadsid, et suhkur läheb kõhus käärima. Kuid kas sa teadsid, et candida albicans, teatud sorti pärmseen, kasvab just selle käärinud suhkru peal? 

Pärmseen hakkab su kõhus ebatervislikult vohama, kui tarbid liiga palju suhkrut. Kasvades tekitab see seen järjest suuremat suhkrunälga, tekitades surnud ringi, mis viib pärmseene vohamiseni.

Oled kolmandat tüüpi suhkrusõltlane, kui sa kannatad pärmseene vohamise all – ja tõenäoliselt sisaldab su toit palju peidetud suhkrut. Kolmandat tüüpi suhkrusõltlane hoiab tõenäoliselt maiustusi, kooke või küpsiseid käeulatuses, juhuks, kui magusaisu märku annab.

Lahendus on lihtne. Kui sa ei taha purju jääda, ära joo alkoholi. Kui sa ei taha päeval unine olla, ära võta unerohtu. Pärmseene vohamine toimib sarnaselt. Saad sellest lahti pärmseent näljutades ehk siis hoidudes suhkrust.

Pärm elab suhkrust, nii et eemalda juurpõhjus. Loobu neist kookidest, küpsistest või teistest maiustustest ja snäkkidest kohe. See on esimene ja kõige olulisem samm. 

Järgmised neli sammu pärmseene seljatamiseks on tervislik toitumine, mis sisaldab täisteravilju, köögivilju ja puuvilju. 

Võimalik, et sa vajad ka pärmseene-vastaseid ravimeid. Kergematel juhtudel saab abi ka looduslikest vahenditest. Kasuta ka kvaliteetseid toidulisandeid immuunsüsteemi tugevdamiseks.

Neljandaks, kontrolli toiduallergiaid, kuna paljud allergiad süvendavad suhkrunälga. 

Kui sinu suhkrunälg on seotud päevadega, võivad olla põhjuseks hormonaalsed muutused ja insuliini resistentsus

Kas su meeleolu muutub mõned päevad enne päevade algust? Kui tunned ennast pahurana, ärrituvana või tekib sul suur suhkrunälg? Kui nii, siis võid olla neljandat tüüpi suhkrusõltlane. Neljandat tüüpi suhkrusõltuvus tuleneb hormonaalsetest muutustest naise kehas, mida põhjustab insuliini resistentsus.

Põhjuseks võib olla premenstruaalne sündroom, PMS. PMSi seostatakse mitmete sümptomitega, mida naised menstruaaltsükli raames kogevad, näiteks pahurus või suurem isu suhkru järele. Suurem osa teadlastest nõustub, et see on seotud hormoonide progesterooni ja prostaglandiini madala tasemega.

Progesterooni ja prostaglandiini tase on madalaim menstruatsiooni ajal ja see võib põhjustada suurenenud suhkruisu. Asi muutub veelgi halvemaks, kui sul juhtub olema insuliini resistentsus. Insuliin on hormoon, mis kontrollib veresuhkru taset. Insuliini resistentsus tähendab, et rakud ei reageeri insuliinile normaalselt, mille tulemusel jäävad rakud nälga ning suhkur koguneb selle asemel verre. Tagajärjeks on see, et rakud nõuavad rohkem suhkrut, kuid see ei jõua nendeni, isegi kui sa sööksid seda veel rohkem. Lõpuks oled kurnatud, masendunud ning vaevled jätkuvalt suhkruisudega. 

Kas poleks tore, kui saaksid kõrvaldada kõik menstruatsiooniga kaasnevad ebamugavad sümptomid mõne maagilise sõnaga? Kuigi see pole veel võimalik, on siiski mõned tõhusad alternatiivid.

Kohenda oma toitumist, võõrutades ennast suhkrust. Hoidu rämpstoidust, töödeldud toidust, valgest jahust ja karastusjookidest.

Kui sul on insuliiniresistentsus, muuda oma toitumist vastavalt toitumisnõustaja näpunäidetele. On mitmeid looduslikke vahendeid, mis leevendavad PMSi sümptomeid, nagu näiteks suhkrusõltuvus. Prostaglandiini madala taseme vastu aitab näiteks vitamiin B6. Võta 150 kuni 200 mg B6 iga päev kolm kuni kuus kuud ning sa pole päevade ajal enam nii pahur ja suhkrunäljas.

Kokkuvõtteks

Suhkrusõltuvus, nagu igasugune sõltuvus, hävitab tervist. Kui sul on kahtlus, et suhkur on sinu elus võimust saanud, on sul tõenäoliselt üks neljast suhkrusõltuvuse tüübist. Õnneks on võimalik sellest välja tulla ja saavutada kontroll suhkru tarbimise ja sellega seotud harjumuste üle. Katseta ja proovi, mis sinu jaoks kõige paremini töötab, ja asu tööle!

Jaga Facebookis
Veel samalt autorilt
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat