Kiri Atlanta kristlastele

Avaldatud 27.5.2010, allikas Adventist Review, autor Marcos Paseggi, tõlkija Averonika Beekmann

„Inimesed ei pane mitte uusi õhukumme vanade rehvide sisse. Kui nad seda siiski teevad, lähevad rehvid katki ja need on rikutud. Kuid nad panevad uued õhukummid uute rehvide sisse ja nendega saavutatakse hea kilometraaž.“

See lõik on Clarence Jordani tõlgendus Jeesuse kõnest uute ja vanade veinilähkrite kohta, kirja pandud Mt 9:17.

Clarence Jordan (1912–1969) oli Ameerika farmer ja Uue Testamendi õpetlane, ta oli Koinonia Farmi rajaja - farm Georgia osariigis, kus mustad ja valged võisid töötada koos ja saada osa koos töötamise ning partnerluse hüvedest ammu enne 60ndate tsiviilõiguste liikumist.

Jordan oli Piibli kreeka keele teadlane, ta kirjutas Uue Testamendi Cotton Patch1 tõlke, et Jumala Sõna oleks kättesaadavam inimestele, kellega ta turuplatsil kohtus. Arusaadavalt suhtus ta teksti teatud vabadusega, mis peavoolu kristlaste kõrvus kõlas väga võõrana. Näiteks ei „tõlkinud“ ta teiste seas ka Jeesuse genealoogiat ja jättis välja terve Ilmutusraamatu. Veelgi enam, tema Jeesus oli sündinud Gainesville´is Georgias ja kõik viited Roomale olid asendatud Washington D.C.-ga. Tema tõlkearusaamas muutus 1. ja 2. Peetruse raamat 1. ja 2. Kalju raamatuks, Johannese kirjadest said Jacki kirjad.

Atlanta kristlastele
Selles samas Jordani Uue Testamendi tõlkes-adaptsioonis-parafraseeringus muutus Korintose linn Atlantaks. 1. Korintlastele on nimetatud „Kiri Atlanta kristlastele“. Me võime Jordani mõningate tõlkevalikute suhtes kahtlust ilmutada, kuid pole ju midagi halba selles, kui kujutaksime ette, mis oleks, kui Jumala püha mees Paulus oleks kirjutanud inspireeritud kaasaegse kirja Atlanta kristlastele, eriti Atlanta seitsmenda päeva adventistidele. Ja mis siis, kui – ma võtan ka endale vabaduse – see kiri poleks adresseeritud mitte ainult Atlanta koguduste seitsmenda päeva adventistidele (adventistdirectory.org andmetel on seal kokku 160 kogudust, gruppi ja ettevõtet), vaid neile tuhandeile, kes 24. juunist kuni 3. juulini kogunevad Peakonverentsi viiekümne üheksandale sessioonile Georgia World Kongressikeskusesse? Mis siis, kui igaüks, nii delegaadid kui külalised, saaks sissepääsuväravate juures inspireeritud kirja otse Pauluselt? Mis seal kirjas oleks?

Kujutage vaid...
See võib olla lihtne kujutelm. Siiski julgen lootusrikkalt öelda, et selle kirja sisu ei erineks sugugi palju kirjast, mille Paulus adresseeris palju sajandeid tagasi korintlastele. On tõenäoline, et ta alustaks oma pöördumist, tänades „alati oma Jumalat teie pärast Jumala armu eest, mis teile on antud Kristuses Jeesuses! Te olete ju kõige poolest saanud rikkaks temas, igasuguses sõnas ja igasuguses mõistmises.“ (1Kr 1:4, 5) Ta innustaks meid vältima maailmalikke mõjusid ja meeles pidama, et igaüks meist on „Jumala tempel“, kelles elab Jumala Vaim (3:16). Ta ei hoiaks kokku nõuannetega meie teekonnale, meie igapäevasele elule Jeesusega, ta meenutaks meile, et Jumala rahva seas olemine on igapäevane pühendumine (vt 10:1–11). Seega, ta ütleks meile, et „kas te nüüd sööte või joote või teete midagi muud – tehke seda Jumala austamiseks" (10:31).
Paulus paluks meil samuti mitte unustada, et "nüüd jääb usk, lootus, armastus, need kolm, aga suurim neist on armastus" (13:13), see on "veel ülevam tee“ (12:31).

Lõpuks tuletaks ta meile meelde lõplikku võitu surma üle, mille annab meile see, kelles me saavutame võidu (vt 15:51–57). Seejärel ta lisaks: „Niisiis, mu armsad vennad, olge kindlad, kõigutamatud ning ikka innukad Issanda töös, teades, et teie vaevanägemine Issandas ei ole tühine“ (15:58).

Kui apostel saaks ka päriselt Peakonverentsi sessioonile kogunenud seitsmenda päeva adventistidele kirja saata, siis, julgen ma arvata, lisaks ta oma kirjale paar peatükki – selliseid, mida me ei leia vanale Korintose kogudusele saadetud kirjast ega ka Jordani kohandusest, mille ta adresseeris Atlanta kristlastele. Osa sellest peatükist kõlaks minu kujutluses umbes niimoodi:

Täiuslik kiri
„Kallid õed ja vennad Kristuses, teretulemast sellele Jumala rahva kogunemisele. Palun ärge unustage, miks te siin olete. Ärge laske kaunisõnalistel kõnedel ega inspireerival muusikal – olgugi need väga olulised – varjutada seda, kes on kõige toimuva taga, sees ja kelles need pidustused toimuvad. Pidage meeles, et kui komiteed oma töö lõpetavad, valgus kustub ja lava jääb tühjaks, jääb kõlama vaikne sosin (1Kn 19:12), mis ootab sinu isiklikku vastust.

Seega, kallid Atlantasse kogunenud seitsmenda päeva adventistid, ma palun teid südamest, et te ootaksite Tema kutset. Sest te teate, et ta kutsub ja soovib, et te oleksite valmis. Pole oluline, kas te tulete Alabamast või Alžeeriast, Nunavutist või Nepalist, Šveitsist või Islandilt, palun, palun, kallid adventsõbrad, valmistuge kohtuma oma Jumalaga (Am 4:12).

1 Cotton Patchi Uue Testamendi versioon on nelja raamatu segu, mida nimetatakse Cotton Patchi Evangeeliumiks.

Jaga Facebookis
Veel samalt autorilt
Veel samast rubriigist
Rubriigid
RSS
Veel huvitavat