HALASTUS KÕIKIDELE

Avaldatud 22.9.2014, rubriik Päeva sõna

Sest Jumal on kõik inimesed kinni pannud sõnakuulmatuse alla, et kõikide peale halastada. Rm 11:32

„Halastus kõikidele”! Ja kes on need „kõik”? Sellised tekstid on viinud mõningaid järeldusele, et Jumal annab viimaks armu kõigile – see tähendab igale inimesele, kes on kunagi elanud. Kuid see tõlgendus ei võta arvesse Uue Testamendi konteksti. Paulus õpetab Kirjas roomlastele, et uskmatute jaoks saabub „vihapäev” (Rm 2:5:8:9). Tema seisukoht on kooskõlas Jeesuse omaga, kes eristas korduvalt neid, kes võetakse Jumala riiki ja neid, kes jäetakse välja pimedusse (Mt 25:31–46; 7:13–27). Nii et kõikide päästmine ei tähenda üleüldist armu. Selle salmi otsene kontekst annab vastuse – nagu ka paljude muude Piiblitekstide puhul – sellele, mida Paulus mõtles „kõigi inimeste” all. Alates Rm 1:16 on Paulus väitnud, et nii juudid kui paganad on teinud pattu ja mõlemad mõistetakse õigeks usu kaudu evangeeliumisse. Seejärel, 9. peatüki algul näitab Paulus, kuidas Jumal on armuline mõlemale inimrühmale, sest Ta on nii otsustanud. Rm 11:30–32 võtab kokku peatükkide 9–11 argumendid. Jumala arm päästab mõlemad rühmad. Kui ta ütleb „kõik inimesed”, siis ei mõlgu tal meeles viimne kui üksikisik, vaid see tähendab pigem nii juute kui paganaid. Kummagi rühma jaoks on ainus võimalus pääseda Jumala teenimatu armu läbi.

Kirjeldades kõigi kohta käivat armu, võrdleb apostel sõnakuulmatust kui kongi, kuhu kõik inimesed on vangistatud. See vangla on nii kindel, et, nagu C. Cranfield ütleb, „neil pole mingit võimalust sealt pääseda, kui vaid Jumala halastus neid sealt ei vabasta.” Pole juhus, et Paulus kasutab Rm 11:30–32 neli korda sõna „sõnakuulmatus”. Paulus kasutas kirja kolme esimest peatükki näitamaks, et sõnakuulmatus on universaalne nähtus nii juutide kui paganate juures.

Kuid sõnakuulmatus pole Pauluse jaoks kunagi lõpp-punkt. Ta kasutab nendes salmides neli korda ka sõna „arm”. See teema on Pauluse arutlustes alates Rm 3:21 kuni käesoleva salmini olnud pidevalt olulisel kohal. Arm kõikidele on Kirjas roomlastele läbiv teema. Arm kõikidele on Jumala armu võit patu vangla üle. Arm kõikidele on saadaval igale mehele, naisele ja lapsele, kes on kunagi elanud. Ning arm kõikidele on meie ainus lootus.

Jaga Facebookis