Leebe Jeesuse teine pool

Avaldatud 23.7.2017, rubriik Päeva sõna

Aga varahommikul linna tagasi tulles tundis Jeesus nälga, ja kui ta nägi ühte viigipuud tee kõrval, läks ta selle juurde, ent ei leidnud muud kui lehti. Ja ta ütles sellele: „Ei tule sinust enam iialgi vilja!“ Ja viigipuu kuivas otsekohe ära. Matteuse 21:18, 19

Esmapilgul näib kummaline, et viigipuu lugu on kohe pärast templi puhastamist. Kuid see asukoht pole juhuslik. See saab eriti selgeks Markuse evangeeliumist, kus jaotatakse viigipuu lugu kaheks (Mk 11:12−14 ja 20−24) ning templi puhastamine on paigutatud nende kahe osa vahele (salmid 15−19).

Antiookia Viktor (5. sajandist) mõistis selgelt seda seost Markuse evangeeliumi vanimas säilinud kommentaaris. Viktori sõnul oli viigipuu kuivamine tähendamissõna, milles Jeesus „kasutas viigipuud, et esitada Jeruusalemmale langevat kohtuotsust“.

Selles kontekstis viitab kuivanud viigipuu templile ja sellele, kuidas templil ei olnud õnnestunud valmistada juudi rahvast ette tulevase Messia lunastavaks tegevuseks. Hoolimata kõigest, mida Jumal oli püüdnud templi kaudu oma rahva heaks teha, polnud see vilja kandnud. Ja samamoodi nagu puu, mis ei täida oma õiget funktsiooni vilja kandes, raiutakse maha, pidi tempel oma otsa leidma.

Laiemalt võttes on viljatu viigipuu tähendamissõnal palju öelda kõigi religiooniga seotud üksikisikute ja institutsioonide kohta, mida iseloomustab lubamine, kuid mitte täitmine, usutunnistus, kuid mitte usu ellu rakendamine. Ükskõik kas tegemist on juudi rahva, juudi juhtide või tavaliste kristlastega, Jeesus jääb läbi evangeeliumide kindlaks, et välisest usutunnistusest ei piisa. „Te tunnete nad ära nende viljast.“ (Mt 7:20) „Iga puu, mis ei kanna head vilja, raiutakse maha ja visatakse tulle.“ (salm 19)

Kristlastel on saanud kombeks keskenduda Jeesuse ja Isa leebusele ja lahkusele ning jätta välja „Talle viha“ (Ilm 6:16). Lihtne tõsiasi on, et armastuse Jumal kutsub oma lapsi üles ärkama enne, kui on liiga hilja. Armastuse Jumal lõpetab viimaks patu valitsuse ning loob uue taeva ja maa.

Ja samamoodi nagu Jeesus mõistis kohut viljatu viigipuu üle, mõistab Ta ühel päeval kohut maailma üle. Õigupoolest pole kogu Piiblis kellelgi kohtumõistmise kohta rohkem öelda kui Jeesusel.

Täna on hea päev uurida iseenda „viljatust“. Olgem ausad! Kas minu puhul on kõik näitemäng või on evangeeliumil sügavus ja igapäevased tulemused minu elus?

Jaga Facebookis