1 00:00:00,279 --> 00:00:19,721 Me istume Tartu adventkoguduses. Sina, Aulikki Nahkola, oled siin teoloogiatudengitele loenguid lugenud. 2 00:00:19,841 --> 00:00:32,984 Oled filosoofiadoktor ning töötad praegu teoloogiauuringute osakonnas Newboldi ülikoolis. 3 00:00:33,104 --> 00:00:44,678 Tervitame sind ning täname sind sinu aja eest. Räägime veidi hermeneutikast, 4 00:00:44,798 --> 00:00:54,569 mis on sinu uurimisvaldkond. Kas selgitaksid, mida see termin tähendab? 5 00:00:54,689 --> 00:01:02,257 Aitäh sooja tervituse eest! Hermeneutika on huvitav termin. 6 00:01:02,377 --> 00:01:10,270 Kui ma uurisin oma doktoritöö tarvis hermeneutikat, siis ei teadnud keegi, mis hermeneutika on. 7 00:01:10,390 --> 00:01:17,458 Ainult vähesed, ehk filosoofia ja kirjandusega kokkupuutunud, olid sellest kuulnud midagi. 8 00:01:17,578 --> 00:01:27,769 See on üks akadeemiline distsipliin, mis sai alguse alles 18. sajandil. 9 00:01:27,889 --> 00:01:37,990 Ent see oli midagi nii ilmset, et see pani imestama, miks ei olnud seda avastatud varem. 10 00:01:38,110 --> 00:01:48,863 Sõna on kreeka sõna, algupäraselt tähendab see tõlkima – näiteks inglise keelest eesti keelde, 11 00:01:48,983 --> 00:01:58,618 või ka tõlgendama. Tehniliselt tähendab see nüüd tõlgendamist. 12 00:01:58,738 --> 00:02:10,051 Mida tõlgendatakse, ei ole lihtsalt tekst või suhtlus, vaid põhjused, 13 00:02:10,171 --> 00:02:16,147 miks me tõlgendame kommunikatsiooni nii, nagu me seda teeme. 14 00:02:16,267 --> 00:02:20,082 See kõlab keeruliselt. 15 00:02:20,202 --> 00:02:29,927 See on veidi keeruline. Kui mõtleme, et igasugune suhtlus, kas sinu rääkimine minuga praegu 16 00:02:30,047 --> 00:02:45,587 või kui keegi kutsub mind siia või minu loeng eile – igasugunesel kommunikatsioonil on kolm fookust: 17 00:02:45,707 --> 00:02:56,879 mida ma ütlen, mina, kes ma midagi ütlen, ja sina – kuulaja, lugeja. 18 00:02:56,999 --> 00:03:07,293 Hermeneutika räägib esiteks sellest, mida need kolm punkti – kommunikatsioon (tekst) 19 00:03:07,413 --> 00:03:18,677 või autor või kuulaja/lugeja – kuidas nad panustavad selle suhtlemise tähendusse. 20 00:03:18,797 --> 00:03:30,061 Kui sa mõtled kommunikatsioonile, millest oled väga halvasti aru saanud, siis see on hea näide sellest; 21 00:03:30,181 --> 00:03:43,565 püüa aru saada, kas asi oli selles, et autor oli ebaselge või sa ei mõistnud sõnastust. 22 00:03:43,685 --> 00:03:57,480 Esiteks on hermeneutika kommunikatsioon – kelle tähendustest me räägime. 23 00:03:57,600 --> 00:04:06,391 Kas algse autori mõttest – mida mina mõtlesin. Või sellest, mida sina kuuled, et ma ütlesin. 24 00:04:06,511 --> 00:04:17,324 Kui ma loen õppejõuna inimeste eksamitöid, näen seda juhtumas. Ütlen endale: ma ei öelnud midagi sellist, 25 00:04:17,444 --> 00:04:28,563 aga nad on kas kuulnud või mõistnud või jätnud meelde midagi valesti. Siis on kommunikatsioon läinud veidi viltu. 26 00:04:29,868 --> 00:04:44,310 Sa räägid, et suhtluses on kolm osa, kolmnurk, ja õigeks mõistmiseks peaksime teadma rohkem autori, 27 00:04:44,430 --> 00:04:54,435 teksti ja ka enda kohta – kuidas me teksti tõlgendame. Kas on mõnikord ka olukord, kus saame öelda, 28 00:04:54,555 --> 00:05:00,245 et tekstist on täpselt nii aru saadud, nagu autor mõtles? 29 00:05:00,365 --> 00:05:09,104 See on hea küsimus, sest kui hermeneutikast sai distsipliin, oli see huvitatud antiiktekstidest. 30 00:05:09,224 --> 00:05:22,136 Me ei saa kunagi minna autori käest küsima: Mooses, mida sa sellega mõtlesid? Kaasaegsed poeedid 31 00:05:22,256 --> 00:05:31,701 ja kirjanikud teevad selle üle nalja. Nad loevad oma luule kohta ülevaadet, kus on kirjas: 32 00:05:31,821 --> 00:05:39,715 siin elab luuletaja läbi oma lapsepõlvekogemust. Luuletaja küsib endalt: kas tõesti? 33 00:05:39,835 --> 00:05:49,276 Ma ei mõelnud midagi sellist. See oli selle inimese peas, kes luges seda. 34 00:05:49,396 --> 00:06:03,296 On väga-väga keeruline saavutada kindlus, et oled kellestki täpselt aru saanud. 35 00:06:03,416 --> 00:06:11,168 Võtke näiteks abielupaar, kes on abielus olnud 40 aastat, nad võivad ikka üksteist valesti mõista. 36 00:06:11,288 --> 00:06:20,219 Kuid on kergem mõista, kui oled samal ajal samas kultuuris ja samas keeles ja kui te jagate 37 00:06:20,339 --> 00:06:28,933 kommunikatsiooni põhimõtteid. Viies end antiikmaailma, kus oli teistsugune kultuur ja teistsugune keel, 38 00:06:29,053 --> 00:06:41,685 palju teistsuguseid idioome ja pilte, pead nendest aru saama. Sa ei saa minna küsima, mida keegi mõtles. 39 00:06:41,805 --> 00:06:54,621 Sa ütlesid ühes loengus, et kui kaks või kolm kristlast on koos, on esindatud neli arvamust. 40 00:06:54,741 --> 00:07:04,747 Kui kaks inimest suhtlevad, on teemad, milles nad mõistavad üksteist, ja on ka pimedaid valdkondi, 41 00:07:04,867 --> 00:07:19,469 milles nad ei mõista. Mida saaksime teha, kui mõtleme Piiblile, mis on meie tõe alus? 42 00:07:19,589 --> 00:07:31,514 Kuidas saaksime mõsta Jumala Sõna, nii nagu see on mõeldud? 43 00:07:31,634 --> 00:07:37,048 Kuidas saame hermeneutikat oma igapäevases piiblilugemises kasutada? 44 00:07:37,168 --> 00:07:47,403 Hermeneutika peamisi eesmärke lisaks autori ja lugeja peale mõtlemist on püüd leida autori 45 00:07:47,523 --> 00:08:02,122 ja lugeja kohta nii palju kui võimalik. Sa saad antiikmaailma kohta väga palju õppida ja mõista maailma, 46 00:08:02,242 --> 00:08:11,732 milles Piibel kirjutati. See on väga oluline ja rikastav harjutus. 47 00:08:11,852 --> 00:08:17,779 See ei ole kasutu, asjad saavad sel viisil palju selgemaks. 48 00:08:17,899 --> 00:08:31,421 Aga olen ka mina kui lugeja. Sügavamal tasandil tähendab hermeneutika eelarvamusi, ideoloogiaid, 49 00:08:31,541 --> 00:08:41,264 neid eeldusi, mille me suhtlusesse kaasa toome. Paljud neist on alateadlikud. 50 00:08:41,384 --> 00:08:50,825 Oleme need ära õppinud koos emakeelega. Me peame neid igavesteks tõdedeks. 51 00:08:50,945 --> 00:09:03,391 Näiteks: me kasvame praegu individualismi ideega, me kasvame üles loodetavasti õigusega, 52 00:09:03,511 --> 00:09:16,562 et kõik inimesed on võrdsed. Kuid paljudes ühiskondades ei ole nii. Inimesed loevad iseenesest näiteks 53 00:09:16,682 --> 00:09:26,734 piibliteksti, mis on seotud meeste ja naistega, sisse mõtte, kuidas ühiskonnas peaks olema. 54 00:09:26,854 --> 00:09:37,189 Meil on kõik need peavad meie mõtteis. Teksti lugedes arvame koheselt, et seda see tähendabki. 55 00:09:37,309 --> 00:09:45,637 Me ei tea, kas see peab on universaalne või kui leiame kellegi, kes on eriarvamusel, peame tema seisukohta valeks. 56 00:09:45,757 --> 00:09:52,060 Seepärast inimesed vaidlevad Piibli üle, need vaidlused teravad, keerulised. 57 00:09:52,180 --> 00:10:08,372 Inimesed peavad oma arvamusi väga kalliks. Sa peaksid küsima, missugused alused mul selliseks tõlgendamiseks on. 58 00:10:08,492 --> 00:10:26,292 Nii saad muuta oma arvamust mõnikord. Sul on valik muuta oma elu ja muuta oma arusaamist. 59 00:10:28,586 --> 00:10:42,913 Kas tooksid esile mõned riskid mõlemalt poolt: kui lugeda ilma hermeneutikata ja kas on ka riske, kui lugeda hermeneutikaga? 60 00:10:43,033 --> 00:11:01,103 Absoluutselt! Risk on, et kõik muutub oluliseks. Fakt on, et ma ei saa olla täiesti eelarvamusevaba. 61 00:11:01,223 --> 00:11:11,370 Objektiivsuse ideaal on ideaal. Kui inimene ütleb, et ta loeb Piiblit objektiivselt, siis sellist asja ei ole olemas! 62 00:11:11,490 --> 00:11:22,478 Aga vähemalt peaksime olema ausad ja ütlema: minu eelarvamused ja veendumused seda teksti lugedes on sellised. 63 00:11:22,598 --> 00:11:29,281 Seda validki. Sa pead midagi valima, muidu ei ütle sa kunagi midagi. 64 00:11:29,401 --> 00:11:33,728 Asjad muutuvad nii relatiivseks, et nad on täiesti mõttetud. 65 00:11:33,848 --> 00:11:46,900 Ent teise poole risk on oluliselt suurem, sest kui sa ei ole teadlik, siis sa ei saa kunagi suhelda kellegagi, 66 00:11:47,020 --> 00:11:52,336 kes arvab teistmoodi. Sa arvad, et nad arvavad valesti. 67 00:11:52,456 --> 00:12:08,039 Me räägime hermeneutikast Piibli tõlgendamise kontekstis. Sinu doktoritöö oli samuti Vana Testamendi tõlgendamine. 68 00:12:08,159 --> 00:12:16,101 Me peame ka jutlust kirikus, piibliõpet. Kas kasutame ka seal hermeneutikat. 69 00:12:16,221 --> 00:12:30,120 Ikka! Viis, kuidas Piiblist kirikusolukorras räägitakse, on teistsugune kui mina näiteks oma uurimuses. 70 00:12:30,240 --> 00:12:40,337 On kaks olulist asja Piibli mõistmisel: mida see tähendas ja mida see tähendab? Kui küsime, mida see tähendas, 71 00:12:40,457 --> 00:12:54,493 siis tegelikult küsime: mida see tol ajal tähendas, et Jeremija kirjutas seda või Jesaja nägi seda nägemust või psalmi esimest korda lauldi? 72 00:12:54,613 --> 00:13:11,345 Ja muidugi ei saa me sellest kunagi täiuslikult aru. Uurimuses peame arvestama ajalugu, seda nimetakse eksegeesiks. Meil tekib vähemalt mingi ettekujutus ning saame välja jätta palju võimalusi. 73 00:13:11,465 --> 00:13:25,083 Aga lõpuks on Piibel raamat, mis ei sarnane Homerose tekstide või isegi „Kalevipojaga”. Inimesed võtavad selle raamatu oma elu aluseks 74 00:13:25,203 --> 00:13:38,206 ja seetõttu tähendab see midagi ka praegu. Homileetika ja pühendustekstide kohustus on luua sild selle vahele, 75 00:13:38,326 --> 00:13:50,443 mida see tähendas algselt ja mida see tähendab minu jaoks praegu. Meetod, mille järgi seda sageli tehakse, on homileetika. 76 00:13:50,563 --> 00:14:05,722 See on täiesti legitiimne. Ent homileetika peab põhinema sellele, mida tekstiga algselt on mõeldud. 77 00:14:05,842 --> 00:14:23,582 Mõeldes koguduseliikmetele, töölistele, kuidas ütleksid, mis on parim viis, kuidas minna hermeneutikas sügavamale oma elus, 78 00:14:23,702 --> 00:14:29,865 oma piiblilugemisel? Kas selleks on tööriistu? 79 00:14:29,985 --> 00:14:45,385 Inimesed ütlevad tavaliselt, et piiblikommentaar annab neile detaile inimeste ja aja ja kommete ja idioomide kohta. 80 00:14:45,505 --> 00:14:51,105 Need võivad teatud keeltes olla üsna piiratud. 81 00:14:51,225 --> 00:15:01,551 Inglise ja saksa keeles on palju kättesaadavat materjali, aga eesti keeles mitte nii palju. 82 00:15:01,671 --> 00:15:10,600 Koguduses võiks olla väike grupp, mida juhib inimene, kes teab, kuidas seda teha. Tema käest saaksid inimesed küsimusi küsida. 83 00:15:10,720 --> 00:15:20,632 Tema annab peamised tööriistad ja ehk ka koduülesandeid. Nii saab ise edasi minna. 84 00:15:20,752 --> 00:15:33,426 Aga ühe näite saan anda: esimese korra lugemine. Teen seda sageli oma tudengitega. 85 00:15:33,546 --> 00:15:47,538 Annan neile midagi väga tuttavat, näiteks Aabrahami loo. Palun kirjutada neil lugu 12. või 15. ptk põhjal. 86 00:15:47,658 --> 00:15:57,099 Nad loevad sinna automaatselt sisse asju nt peatükist 22 või isegi Uuest Testamendist. 87 00:15:57,219 --> 00:16:12,286 Ma ütlen, et ei, te kuulete seda lugu esimest korda, te ei tea, mis edasi juhtuma hakkab. Ehitage nüüd pilt sellest, mis juhtus. 88 00:16:12,406 --> 00:16:18,051 See aitab näha olukorda värskete silmadega. 89 00:16:18,171 --> 00:16:30,051 Meie uurimise rikub sageli see, et me teame liiga palju ja meil on raske värske pilguga lugeda. 90 00:16:30,171 --> 00:16:38,771 Esimese korra lugemine, kui sa midagi ei tea, on hea. Proovige seda mõnikord. 91 00:16:38,891 --> 00:16:54,901 See on hea soovitus, mõnikord on oleme väga kinni oma mõtlemises, mida oleme ehk kümneid aastaid kasutanud. 92 00:16:55,021 --> 00:17:09,662 See on ka väga oluline. Me kipume tegema Piibli tegelastest pühamad inimesed, kui nad olid. 93 00:17:09,782 --> 00:17:17,586 Aabrahamist sai usuisa. Kuid tegelikult oli ta üsna rikutud mõnes asjas, mida ta tegi. 94 00:17:17,706 --> 00:17:26,865 On hea näha, kuidas ta tuli toime ja lõpuks saigi temast usuisa. 95 00:17:26,985 --> 00:17:35,303 See võib aidata meil näha, et meie jaoks on lootust, sest ta ei olnud alguses väga heas seisus. 96 00:17:35,423 --> 00:17:57,429 Kui vang saab Piibli, või kodutu või inimene kuskil kaugel, kel ei ole muud materjali. 97 00:17:58,114 --> 00:18:07,282 Ta loeb Piiblit ja mõistab seda. Piibel muudab tema elu. 98 00:18:07,402 --> 00:18:15,157 Kas selles olukorras on ka hermeneutikat või on seal lihtsalt Piibel ja inimene? 99 00:18:15,277 --> 00:18:22,801 Hermeneutika on ses mõttes, et inimene ilmselt otsib midagi Piiblist. 100 00:18:22,921 --> 00:18:38,177 Aga Piibel kõneleb rohkem kui mõni teine raamat inimese olukorrast, selle salapärast ja kõigist probleemidest ja sellest, 101 00:18:38,297 --> 00:18:46,141 kust me tuleme ja probleemist kannatuste ja surmaga. 102 00:18:46,261 --> 00:18:58,892 Kui sa loed seda avatult, isegi kui sa ei saa kristlaseks, ei peaks see kedagi külmaks jätma. 103 00:18:59,012 --> 00:19:11,658 Seda sellepärast, et Piibel on selline raamat ja hermeneutika on faktis, et me kõik jagame inimlikku olemust.