Sõnale tähelepanu pööramine

Avaldatud 31.5.2017, rubriik Päeva sõna

Oli üks rikas inimene ja tal oli kombeks rõivastuda purpurisse ja peenlinasesse, pidutsedes päevast päeva rõõmsasti. Aga üks vaene, Laatsarus nimi, oli maas tema värava ees, täis paiseid, ja püüdis oma kõhtu täita leivaraasukestega, mis rikka laualt kukkusid. Kuid koeradki tulid ja lakkusid tema paiseid. Luuka 16:19−21

Siin on Jeesus parim kirjeldav jutuvestja. Tasub tähele panna täielikku kontrasti, kus rikkal mehel on luksuslikus külluses kõike ja vaene mees on nii vaene, kui on võimalik ette kujutada. Pane tähele „toredaid“ nüansse, kus koerad lakuvad tema haavu ja ta püüab täita oma kohtu laualt pudenevate raasukestega. Laatsarus on ainus isik, kellele Jeesus kõigist oma tähendamissõnadest nime andis. Huvitaval kombel tähendab see nimi „see, keda Jumal aitab“.

Omal ajal „vaene suri, ja inglid kandsid ta Aabrahami sülle“, samas kui rikas suri, sattus ta „põrgusse“, kust ta nägi Laatsarust. „Ja ta hüüdis: „Isa Aabraham, halasta minu peale ja saada Laatsarus, et ta kastaks oma sõrmeotsa vette ja jahutaks mu keelt, sest ma tunnen suurt valu selles leegis!““ Aga Aabraham käskis tal vaid meenutada minevikku, kus tal olid olnud kõik head asjad ja Laatsarusel halvimad. Siis palus rikas mees, et Laatsarus saadetaks tema viit venda hoiatama, „et nemadki ei satuks siia piinapaika“ (vt Lk 16:22−28).

Ja siis tuleb puänt: „Kuid Aabraham ütles: „Neil on Mooses ja Prohvetid, kuulaku nad neid!“ Ent tema ütles: „Ei sugugi, isa Aabraham, vaid kui keegi surnuist nende juurde läheks, siis nad parandaksid meelt!“ Aabraham aga ütles talle: „Kui nad ei kuula Moosest ja Prohveteid, ei neid veena siis ka see, kui keegi surnuist üles tõuseks!“ (salmid 29−31)

Mõned on võtnud selle tähendamissõna üksikasju sõna-sõnalt. Aga mõtle korraks. Kas taevas on põrgule nii lähedal, et nende kahe vahel saab vestlus toimuda? Pealegi põhineb see kreeka kultuuri arvamusel elust pärast surma ja põrgust, mitte juutide arusaamal unest hauas (Tn 12:2).

Jeesus pani kokku oma aja huvitavat folkloori ja mütoloogiat, et anda edasi kolme mõtet: (1) rikas olemine ei ole Jumala õnnistuse ega igavese tasu märk, (2) peame meeles pidama neid, kel on kehvemini läinud kui meil, (3) isegi ime kui märk ei muuda inimest, kes ei taha õppida Jumala Sõnast, nagu see on esitatud Piiblis.

Isa, aita mul lasta täna Sinu Sõnal end vormida! Aita mul seda rohkem hinnata, sest see võib minu jaoks teha midagi head!

Jaga Facebookis