ConnectED25 uuris usku, tehnoloogiat ja tulevikku
Avaldatud 5.11.2025, allikas TEDNews
Ühendkuningriigi, Iirimaa ja Madalmaade pastorid, kogudusejuhid ja -liikmed kogunesid pühapäeval, 12. oktoobril Newbold kolledžis, et osaleda konverentsil ConnectED25: Faith, Tech and the Future of Outreach (usaldus, tehnoloogia ja tulevik). Ühepäevasel konverentsil, mille korraldasid Lõuna-Inglismaa koguduste liidu (SEC) kommunikatsiooni- ja meediaosakond koostöös kolledži misjonikeskusega, uuriti, kuidas saab koguduse missiooni edendamiseks kasutada digitaalseid vahendeid.
„See üritus oli inspireeritud Püha Vaimust. Kõik, kes selle maha magasid, peavad kindlasti järgmisele tulema. See oli informatiivne, inspireeriv ja täpselt see, mida vaja, et meedia- ja kommunikatsiooni tuleviku suunas liikuda,” ütles Briti uniooni saate „IN2G“ saatejuht Cynthia Osei Owusu-Arthur.
Konverents avati Trans-Euroopa Divisjoni (TED) äsja valitud kommunikatsioonijuhi Joe Philpotti avakõnega. Oma ettekandes „Digitaalne jüngerlus – kutsutud ühendama” ühendas ta isiklikud lood ja teoloogilised alused, tuginedes Jeesuse lausele Ap 1:8: „Te saate väe Pühalt Vaimult, kes tuleb teie üle, ja te peate olema minu tunnistajad…”

Philpott esines ConnectED25 konverentsil peaesinejana teemal „Digitaalne jüngriks olemine – kutsumus ühendada”.
„Jeesus ei andnud neile kommunikatsioonistrateegiat,” ütles Philpott, „vaid ülesande, mille kaudu Püha Vaim saab töötada.” Rõhutades tunnistuse ehedust, kutsus ta osalejaid üles nägema ajakirjaniku pliiatsit, fotograafi objektiivi ja disaineri ekraani kui kaasaegseid kantsleid evangeeliumi kuulutamiseks. „Vägi, mis kandis jüngreid nende teenimistöös, on sama Püha Vaim, kes annab meile täna jõudu,” lõpetas ta. „Kõik, mida me peame tegema, on vastama: „Siin ma olen, saada mind.”
SECi kommunikatsiooni- ja meediatöö juht ning konverentsi korraldaja dr Sorin Petrof andis põhjaliku ülevaate usu, tehnoloogia ja ühiskonna kokkupuutepunktidest. Meediauuringute teadlane ja NCHE külalislektor Petrof viitas ajaloolasele Yuval Hararile, märkides: „Religioonid, mis on kaotanud kontakti tänapäeva tehnilise tegelikkusega, kaotavad võime esitatavaid küsimusi mõista.”
„Kui me ei tegele tehnoloogiaga mõtestatult,” ütles ta, „siis me ei püüa lihtsalt inimesteni jõuda – me ei mõista... maailma, milles nad liiguvad.” Ta lisas, et ConnectED25 loodi selleks, et aidata kogudusel olla digitaalses tegevuses „asjakohane, tõhus ja ustav”, pakkudes nii visiooni kui ka praktilisi oskusi.

Code Group Music tegevjuht Kirk arutleb, kuidas digitaalne kirjastamine ja õiguste haldamine võivad kristlikku muusikat levitada ja kiriku mõju tugevdada.
Osalejad, kes ootasid näpunäiteid postituste ja piiblisalmide avaldamise kohta sotsiaalmeedias, avastasid kiiresti, et õppimiskõver on järsem. Hommikul toimus kaheksa tempokat TED-stiilis loengut, mille pidasid eksperdid, kes uurivad digitaalset murrangut, loovust ning tehisintellekti.
Lõuna-Ameerika divisjoni (SAD) digitaalstrateegiate juht pastor Carlos Magalhães pidas loengu „Tehisintellekt, mängud ja striimimine Z-põlvkonna kaasamiseks”. Ta jagas näiteid tehisintellekti kasutamisest misjonitöös, sealhulgas tehisintellekti piibliõpetaja ja tehisintellekti abil loodud filmid, mis jutustavad evangeeliumi tähendamissõnu. Ta kirjeldas ka, kuidas sellised tehnoloogiad ja platvormid nagu virtuaalne reaalsus ja Metaverse võivad toetada rajaleidjate tegevust. Tema neli peamist järeldust olid: inimesed kasutavad tehnoloogiat, et leida ühendust; nooremad kasutajad on nende vahendite kasutamise eestvedajad, kuid kõik vanuserühmad hindavad kogukonda; Kristuse meetod eemaldab innovatsioonihirmu; ja kogudus peab olema kohal seal, kus Z-põlvkond digitaalselt elab.
Hope Media Europe asepresident Paulin Giurgi jagas oma kogemusi üheksast Euroopa divisjoni meediakeskusest, mis jõuavad praegu igal kuul 2,5 miljoni inimeseni. Tema sõnum „Ekraanidelt tänavatele: usk tegudes” hoiatas usku kaubana käsitlemise eest. „Me ei ole müüjad, me oleme jüngrid,” ütles ta. Ta esitas kümme põhimõtet digitaalse teenistuse juhendamiseks, sealhulgas asjakohasus, kontekst, innovatsioon ja kohalolek.

Magalhães, Lõuna-Ameerika divisjoni digistrateegiate direktor, jagab oma mõtteid tehisintellekti, mängude ja voogesitusplatvormide kasutamise kohta, et kaasata Z-põlvkond usku ja jüngriks olemisse.
Code Group Musicu tegevjuht Keith Kirk pidas ettekande pealkirjaga „Muusika avaldamise rakendamine digitaalses missioonis”. Muusikaäri eksperdina üllatas ta publikut, märkides, et adventistide lauluraamatu 695 laulust vaid 1,5% on kirjutanud adventistid. Ta andis lühiülevaate seitsmenda päeva adventistide plaadifirma Chapel Music ajaloost ja tutvustas adventistidest heliloojatele võimalusi koostööks ülemaailmsete muusikaagentuuridega. Ta rõhutas ka kristliku muusika kasvavat mõju evangeliseerimise vahendina.
Newboldi koguduse noortepastor Pavle Trajkovski uuris oma ettekandes „WhatsAppi kasutamine pastoraalsete suhete loomiseks”, kuidas grupivestlusi saab kasutada pastoraalse hoolekande eesmärgil. Tuginedes oma magistritööle, kutsus ta kuulajaid üles mõtlema küsimuse üle, kas käepigistuse soojust on võimalik digitaalsesse ruumi üle kanda. Ta jõudis järeldusele, et palve ja eesmärgipärasuse abil võib isegi „hirmuäratav WhatsAppi grupp” muutuda armu vahendiks.
Pärastlõunal olid 50-minutilised interaktiivsed töötoad, mis võimaldasid osalejatel rakendada kontseptsioone praktilisemas keskkonnas. Lõpparutelus osalesid kõik esinejad, et vastata publiku küsimustele, sealhulgas: mis on digitaalse teavitustöö suurim väljakutse, kuidas leida tasakaal avalike platvormide ja privaatse ruumi vahel ning kuidas tugevdada Z-põlvkonna häält koguduse kommunikatsioonis?
Paneelis valitses konsensus, et teavitustöö keskmesse peavad jääma kogukond ja ühendatus. Et jääda asjakohaseks, peab kogudus võtma omaks digitaalse ruumi, mitte ainult suhtlusvahendina, vaid Vaimu juhitud keskkonnana.