Tema väljakutse

Avaldatud 15.9.2023, rubriik Päeva sõna

„Kes neist kolmest oli sinu arvates ligimene …?“ Luuka 10:36

On olemas halastaja samaarlase seadused, mis on mõeldud seaduslikult kaitsma kõrvalseisjat, kes abistab õnnetuses või probleemses olukorras olevat inimest. Väljend „halastaja samaarlane“ on saanud kaastundeteo sünonüümiks. Kuid paljud ei tea tegelikult seda tähendamissõna. Kui õppisin organisatsioonipsühholoogiat, oli üks minu kursusekaaslastest Los Angelese piirkonna Halastaja Samaarlase haigla tegevjuht. Küsisin, kas ta teab seda tähendamissõna, ja ta vastas: „Mis tähendamissõna?“ Ja kuigi enamik religioossete ringkondade inimesi teavad halastaja samaarlase tähendamissõna, mõistan ma, et sama väljakutse, mille Jeesus andis Moosese seaduse tundjale toona, on tänapäeval veel asjakohasem.

Seadusetundja küsis: „Kes siis on mu ligimene?“ (Luuka 10:29) Jeesus vastas looga. Kohutava sündmuse kirjeldus on üksikasjalik ja paljastav. „Üks inimene läks Jeruusalemmast alla Jeeriko poole ja sattus teeröövlite kätte. Kui need olid ta riided röövinud ja talle hoope andnud, läksid nad ära, jättes ta poolsurnuna maha.“ (salm 30) Sama teed pidi tuli preester, mis tähendas, et ta oli valmis saanud oma religioossete kohustustega Jeruusalemmas. Kui preester nägi teel poolsurnud meest, „läks ta kaarega mööda“ (salm 31). Puhtuseseadused ei lubanud isegi lasta oma varjul surnukeha peale langeda, kuid halastusseadused nõudsid alati hädasoleva inimese aitamist. Halastusseadusi peeti puhtuseseadustest kõrgemaks. Arvestades, et mees oli „poolsurnud“, otsustas preester järgida puhtuseseadusi, eirates samal ajal täielikult halastuseseadusi. Ta läks teisele poole teed, et ka tema vari ei ulatuks võimaliku surnukehani. Leviit tegi sama. Mõned teevad sama ka praegu − asetavad puhtuseseadused halastusseadustest kõrgemale ja jätavad hätta inimesed, kes vajavad abi. Kui oled haiget saanud, sest puhtuse reeglid võidutsevad halastuse reeglite üle, siis võid teada, et selline ümberpööramine ei esitle Jumala teguviisi. Jeesus esitas seadusetundjale väljakutse olla mitte nagu selle loo preester või leviit, vaid ilmutada halastust nagu samaarlane (salm 37). Jeesuse võit ristil meie eest ei tulnud Tema ükskõiksuse kaudu, vaid Tema halastava ja omakasupüüdmatu lihakssaamise tõttu.
Minu vastus:
 

Jaga Facebookis